Artikel 1. Vilken klassning ?

Vi på Skyadventures tycker att du borde ha ett brett val, så vi har många demoskärmar. Detta ger oss en unik möjlighet att jämföra dem sida vid sida. Det betyder också att vi kan jämföra hur klasserna skiljer sig åt med de senaste designerna från våra topptillverkare. När certifieringstester förändras och tekniken fortskrider kan vingarnas karaktär i varje klass utvecklas. I den här artikeln erbjuder Skyadventures en analys av hanteringsskillnaderna och lite vägledning om hur man väljer rätt klass.

De olika klassningarna
Piloter har olika förväntningar på vad skärmkategorierna betyder och att blint följa EN-betyget kan det leda till överraskningar. Vi tycker att det är användbart att definiera klasserna enligt följande:

Nybörjarskärmar
Är utformade för att vara tillgängliga för alla första gångs piloter. Bombsäker hantering med ofta överraskande bra prestanda.
De uppnår vanligtvis ett EN-A klassning.

Intermediaskärmar
Är designade för att vara din första uppgradering, eller för begåvade studenter (om piloten flyger i en säker flygmiljö). Det är ett tydligt steg upp i klassning, men lugnande och lätt att flyga med massor av passiv säkerhet. Få vanligtvis ett EN-B klassning.

XC-skärmar
Fokuserar på hantering, säkerhet och flygglädje. De har vanligtvis en EN-B klassificering med “High-B” de skärmarna ger skarpare svängar och kräver en hyffsat aktiv pilot för att behålla kontrollen. Kollaps återhämtningen är med lågenergi men förvänta dig mer sportig hantering och prestanda. Dessa är skärmar är aldrig för nybörjare.

Sport skärmar
Ger dig rörelsefrihet. Det är förmodligen där verkliga prestanda finns för de mest erfarna piloterna, här är hanteringen fortfarande bra, vingarna är elastiska i riktigt dålig turbulens och glidtalet på halvspeed är nästan lika bra som alla andra skärmar du ser runt dig på himlen.
Vanligtvis betygsatt EN-C men innefattar även de hetaste EN-B skärmarna

Performance skärmar
Är fokuserade på XC-racing, vilket maximerar upprepade långa glid i hög hastighet med lägsta möjliga motstånd. Skärmarna är endast avancerade piloter. Skärmarna har mycket högt sidoförhållande och hög vingbelastning vanligtvis utmanande att starta, med smala spetsar som ger en verklig risk för kravatter. De kräver ständig uppmärksamhet och måste flygas aktivt och intelligent.
Vanligtvis betygsatt EN-D men kan även innehålla en het EN-C skärm.

Tävlingsskärmar
Är vad du köper när du regelbundet kommer i mål i internationella tävlingar och nu vill vinna. De nya CCC-vingarna och de gamla high-end två linors EN-D skärmarna är i denna klassen.

Inom varje klass kan det fortfarande finnas några nivåer av skärmar med unika egenskaper som gör dem olämpliga för särskilda piloter eller miljöer, så få professionella råd innan du köper något! Till exempel har vi kategoriserat skärmarna på vår hemsida och delat dem i olika nivåer för att försöka hjälpa dig att välja skärmar som bäst passar dig.

Nybörjarklassen
Den senaste nybörjarskärmen från Nova Aonic EN-A, är utformad för att vara tillgivande för studentutbildning men har också tillräckligt med hantering och prestanda för piloter med få flygtimmar ska kunna njuta av sin utveckling efter licens. Nova Aonic är en högpresterande skärm i EN-A klassen. En sak du inte kan se på specifikationerna är cellerna, krökningen av skärmen, framkanten och cellens djup. Detta gör en stor skillnad för karaktären på en skärm. Ju större välvningen är, desto mer lyft genererar den med låg hastighet och desto mer motstånd får du med hög hastighet. Om du inte är orolig för din prestanda när du speedar och du är glad att bara ta in landskapet från luften är det allt du behöver en snäll EN-A skärm. Nova Aonic är en fantastiks skärm tycker vi på Skyadventures.

Intermediaklassen
Steget till Intermedia-klassen kan vara subtilt jämfört med några moderna första skärmar. Men något i likhet med NOVA Ion 6 har mycket rörelsefrihet och snabb respons för att vara kvar i en nybörjares händer, men för en pilot som vill lämna backen och utforska luften är det ett nöje att flyga och förtroende byggnad.

XC klassen
När du flyttar upp till XC-klassen är Nova Mentor 6 en bra skärm, här kommer du att märka att linlängden är en meter mer än på Nova Aonic. Detta innebär att skärmen i mer fart när du drar upp skärmen, så det hjälper till att starta lätt vind, men också ökar kraften när markhanteringen sker i stark vind. Den reducerade pitchvinkeln gör att skärmen resulterar i att piloten har en mindre dämpad profil som ger bättre lyft i stigande luft. En mindre dämpad profil ger mer prestanda. Andra ledtrådar till skärmens prestationsorienterade design är de många fler cellerna i skärmen och de smalare cellöppningarna. På grund av det begränsade sidoförhållandet och den förhållandevis låga vingbelastningen, gör att skärmarna i XC-klassen ofta kan svänga hårt och ha en brant i klättring i skrämmande, tuffa termikblåsor.

Sportklassen
Steget upp till Sportklassen, Gin Bonanza 2 leder till en dramatisk minskning av ytan på skärmen, vingbelastningen är högre, allt blir snabbare. Den högre hastigheten ger mer lyft, vilket balanserar det högre sjunket som orsakas av vingbelastningen, så du presterar lika bra i termikblåsorna, men glider betydligt bättre, särskilt i motvind. Linkonsumtionen är mycket låg på den här typen av skärmar, eftersom den bara har två huvudlinor per sida. Sidoförhållande och cellantal är ytterligare ett steg uppåt. Sportklass skärmar har vanligtvis den bästa allroundhanteringen, de känns underbara att flyga och är fantastiska för wingovers och att swoopa runt med. De är emellertid svårare att kontrollera eftersom de kan pitcha, rulla och generera mycket mer energi än den “softare” XC-klassen när dom stöter på långvarig turbulens.

Performance klassen
Hoppar du till Performance klassen, Gin Leopard får du ungefär 4 kvadratmeter mindre area än en nybörjarskärm i samma storlek. Men det är inte bara den lyftande ytan ..det har faktiskt gått över en meter mer till den projicerade spännvidden, och den genererade lyftkraften i framkanten, och det är de som räknas. De smala vingspetsarna minskar också motståndet jämfört med de stora spetsarna på nybörjarskärmarna.
Det som fångar de flesta piloter på de avancerade skärmarna är hur spetsarna kan stanna snabbt, särskilt i tajta termiska svängar. Även om Gin Leopard presterar mycket bra i sin klass. Jämfört med de lägre klasserna finns det en skarp kontrast mellan skärmarna. En pilot som uppgraderar för snabbt utan en bra grund av sina SIV-färdigheter kommer troligen att förlora kontrollen över skärmen i långvarig turbulens. Det krävs inte mycket broms för att få en avancerad vinge i stall och spin. En skärm i den här klassen kräver exakta och koordinerad hantering.

Framåtstart
De korta linorna och större cellerna på Nova Aonic gör att den kommer upp utan mycket energi. Nova Ion 6 har liknande större cellöppningar och relativt korta linor, så starten är fortfarande enkel. Att ha en bra utlagd skärm är viktigare på Ion 6. Starten är inte fullt lika enkel på grund av de mindre cellöppningarna, och de något längre linorna som resulterar i en högre hastighet över skärmen, så skärmen genererar mer kraft. Detta märks ytterligare på Nova Mentor 6, där det är viktigt att röra sig mot vingen under starten för att minska accelerationen. Gin Bonanza 2 tenderar att skjuta över piloten om inte layouten är perfekt och din timing är korrekt. Det är svårare att korrigera när det går snett, eftersom i den höga anfallsvinkeln (halvvägs upp under en omvänd start) stannar spetsarna snabbt på en Performance skärm. Skärmen stiger snabbt när den kommer upp och skjuter förbi piloten, så piloten behöver ge mer input till skärmen.

Markhantering
Nybörjarskärmen svarar snabbt och fortsätter att flyga. Intermediaklass skärmen erbjöd en snabb “pop-up” utan “större input” som i de de högre klasserna utan att vara för ansträngande. XC-skärmen är fjädrande och möjliggör kräver en mer exakt positionering i starten. Sportskärmen är också lätt men behöver mer input från piloten. De smala spetsarna på Performance-skärmen böjs och stallar lätt och det blir enklare kravatter.
Att matcha skärmen till dina färdigheter betyder att du tillbringar mindre tid i buskarna och får mer flygning. Ju högre klassad skärm, desto mer tid behövs för att behärska markhanteringen, så om din tid är begränsad för att flyga regelbundet är det bättre att flyga Intermedia eller XC-skärmen även om du är erfaren.

Stallpunkten
För att testa Stallpunkten flög vi en meter eller två över marken och höll bromsarna i sittplanknivå. Även om det är mycket broms att flyga med, liknar det antagligen att gå in i en kraftigt termiksläpp eller hur du normalt bromsar när du ska landa, så det är ett bra sätt att analysera hur förlåtande vingen är.

Nova Aonic hänger verkligen på, den fortsätter att flyga i mycket långsam hastighet, och även om det är möjligt att stoppa skärmen helt tar det lång tid och händer långsamt. Nova Ion 6 stallar med något mindre bromsingång, men är helt förutsägbar. Nova Mentor 6 gav ett lugn ökning av bromstrycket och uppförde sig exemplariskt bra. Gin Bonanza 2 gav en behaglig räckvidd, men efter några sekunder i låg hastighet visade skärmen tecken på att den skulle vilja “falla tillbaka”. Var uppmärksam om du topplandar, eller om är det turbulent. Gin Leopard gillar inte att flyga långsamt jämfört med de lägre klasserna. InomIntermedia-klassen är det bra, men det innebär att du har högst tre sekunder med djup broms innan vingen försvinner i en stall. Tiden minskar om topplandar under termiska förhållande eller försöker landa på en trång yta i lä för vinden.

Omvänd start
De kortare linorna och större cellerna på Nova Aonic gjorde att den kom rakt upp utan mycket energi. Nova Ion 6 har liknande större cellöppningar och kortare linor, så att starten är mycket enkel. Att ha en bra utlagd skärm är viktigare på Nova Mentor 6. Starten är inte lika snabb på grund av de mindre cellöppningarna, och de längre linorna resultatar i en högre lufthastighet över skärmen, så den generera mer kraft. Detta märks på Gon Bonanza 2, där det är viktigt att röra sig mot skärmen under starten för att minska accelerationen. Gin Leopard tenderar att skjuta om inte skärmen är perfekt och din timing är bra. Det är svårare att korrigera när det går snett, i den höga anfallssvinkeln (halvvägs upp under en omvänd start) stannar spetsarna på mer avancerade skärmar mycket enkelt. Skärmen stiger också när det kommer upp och skjuter förbi piloten, så att de kräver en erfaren pilot att hantera skärmen korrekt.

Big Ears (Stora öron)
Nova Aonic: Små öron, mycket stabil vinge.
Nova Ion 6: Större öron, försöker ibland poppa ut när man speedar.
Nova Mentor 6: Större öron men ändå enkel att hantera.
Gin Bonanza 2: större öron än Nova Mentor 6 på grund av att skärmen endast har 2 A-linor per sida, det har ger ett större stycke av skärmen som viks in, och örone fastnar enklare i linorna.
Gin Leopard: Se upp med de fladdrande öronen! När öronen är invikta är skärmen mycket trevlig och stabil.

SAMMANFATTNINGSVIS
Oavsett vad du flyger, var säker på att det är något du litar på under alla förhållanden, så att du kan spendera så mycket tid som möjligt med att flyga med dina vänner. Vi på Skyadventures hoppas att den här artikeln hjälper dig att förstå dina val. Matcha skärmen till dina färdigheter. Om du behöver hjälp när du väljer din nya skärm är vi alltid här för att hjälpa till.
Kontakta oss: info@skyadventures.se

Kolla in det stora utbudet av underbara skärmar vi har att erbjuda på vår
E-store