Professionella piloter lyfter aldrig utan en fullständig systemkontroll. Vissa skärmpiloter kan ibland hoppa över sin dagliga utrustningskontroll, eftersom problemen är sällsynta och utrustningen är bedrägligt enkel. Akta Dig! Underhåll av selen är viktigt. Se till att du kontrollerar din regelbundet.

Testen för att prova att dra ut sin nödskärm ur selen som nämnts tidigare är en värdefull övning, eller åtminstone en övning göra ett regelbundet. Kontrollera att su snabbt hittar handtaget. Om nödskärmssystemet använder krok- och slingfästelement (mindre vanligt med moderna selar nuförtiden) kan de ibland ha mycket svårt att frigöra nödskärmen; ta bort och byt ut handtaget för att vara säker; om det finns en överdriven krok- eller slingfäste, överväg att byta selen för din säkerhet.

Funktions test av nödskärmen
Fukt från gräsbevuxna landningsfält kan blötlägg ytan på selen, och om den lämnas packad i en tung ryggsäck kan den sakta skada, när mögel växer till sömmar. Du kanske inte märker detta förrän du har en hög G-belastning. det är inte i det ögonblick du vill upptäcka röta i nödskärmen.

Som en del av ditt underhåll av selen är det viktigt att regelbundet kontrollera alla områden där friktion och nötning kan uppstå. Exempelvis är speedsystem och fästpunkter för karbinerna vanliga slitage på selar.

Om någon del av din utrustning har hook- och slingfäste, dubbelkontrollera att ingen av hookfästdelarna är utsatta, eftersom det kan vara mycket aggressivt mot andra material och kraftigt försvaga sömmar med tiden.

Om du har en podsele ska du kontrollera podens delar där du stegar i selen och inuti, där speedsystemet glider upp och ner, och de interna justeringssystemen, särskilt om ditt val skor har slipade sulor och poden är av en mindre hållbar, om du har en lättversion

Dåligt utformade spännen kan skapa friktion och tugga igenom remmarna, så kontrollera vart och ett av dessa punkter genom att skjuta spännen till ett nytt läge på remmen och rulla över det. Kontrollera säkerheten för automatiska självlåsande spännen.

Kontrollera alla låsspännen
Om det är möjligt drar du ut ryggstödet ur selen och letar efter sprickor i skyddet och i selen. Kontrollera också för skador och slitage på remmar; det finns ibland en friktionspunkt – särskilt med kolfibersittplattor, som kan ha vassa kanter. Eventuella skarpa kanter bör täckas med gaffatejp för att minimera friktion. Om någon kritisk del av selen skadas måste den repareras professionellt innan den flygs.

Karabiners bör bytas ut i enlighet med tillverkarens rekommendationer. Detta är mestadels efter 3-5 år, 500 timmar eller 500 flygningar, beroende på vad som kommer först. Om de skadas eller slås hårt mot en hård yta bör de bytas ut omedelbart. Det finns kända fall av gamla eller skadade karabiners som misslyckats katastrofalt i användning!

Kolla dina karbiner
Som med de flesta saker, blir karbiner svagare ju äldre och mer använda de är, särskilt om de inte behandlas. Karbiner av aluminiumlegering är de vanligaste för singelpiloter, troligen för att de generellt sett är billigare och lättare än sina motsvarigheter i rostfritt stål. Detta beror på att aluminium i allmänhet har ett bättre styrka-till-vikt-förhållande än stål. Karbiner av rostfritt stål är i allmänhet starkare och mindre känsliga för försvagning för repor och stötar än aluminiumlegeringar. Detta beror på att rostfritt stål är ett generellt hårdare och mer trötthetsbeständigt material; det är också mer korrosionsbeständigt. Alla karbiners bör kontrolleras regelbundet och bytas ut över tiden.
Läs mer om karbiner

Finns det andra saker du kanske inte har övervägt? I de flesta fall hjälper regelbundet underhåll dig att undvika problem. En sele med mer robusta tillverkningsprinciper kommer att motstå skador bättre.