Justera din sele

Ställ in din skärmflygsele
Det är väldigt svårt att justera en sele genom att dra i remmar i luften om det ska bli riktigt bra. Även liten justering är en viktig för optimal funktion i selen. Den första intrimningen av din nya sele gör du bäst i en statisk miljö där du kan ta dig tid att optimera geometrien.

Gör allt så “nära” flygning som möjligt. Förvara din vanliga saker i ryggen på selen, eftersom det kan göra stor skillnad för din kroppsposition (rulla in ryggsäck, lunch, och allt annat du har med dig). Använd dina vanliga flygkläder, inklusive jacka och kängor, eftersom detta kan förändra din tyngdpunkt.

Om du inte har tillgång till ett ordentligt hängsystem för att testa selen, hänger du från två linor, som är bredare än axelbredden, för att simulera hur en skärm drar utåt.

Sele “hängcheck”
Arbeta metodiskt, från ena änden till den andra och ställ in ett par remmar åt gången. Sitt en stund i selen så att eventuella tryckpunkter blir obekväma under en lång flygning, och kan justeras om så det blir riktigt bekvämt.

När du lyfter höfterna får du en mer “tipp instabil” sits som är benägen att rulla mer. När du spänner dina axelremmar för mycket, kommer du att ha svårt att stå upprätt under starten.

För podselar ska du hålla spännena lösa till den övre delen av selen har justerats för att stödja din vikt. Om du nu trampar fotplattan för att stödja dina fötter, bör den nästan vara på samma nivå som din sits istället för att skapa ett pitchinstabilt läge. Idealiskt en kompis som hjälper dig att ställa in den exakta vinkeln på din sele. Den bör stämma överens med luftflödet för att minimera motståndet. Detta är en viktig justering.

Justera Speedsystemet
Ställ in speedsystemet så att du bekvämt kan nå det första steget (speedpedalen har 2-3 olika steg) med en häl, och se till att blocken går ihop vid full speed. Du kan få längden justerad ganska bra med en bra simulator, men för att ställa in den perfekt måste du koppla din skärm till selen. Det bästa är att få det ungefär rätt i en simulator och sedan testa under flygning och finjustera när du landat. Ställ in det sista steget på speedpedalen så att den nästan rör vid fotplattan.


Justera Stirrup
Om du flyger med en “Stirrup” i din sittsele är det viktigt att den är inställd på rätt längd. Det bör vara tillräckligt kort så att du får ett bra positivt tryck från att trycka på den; precis tillräckligt för att kunna trycka din rumpa snyggt i baksidan av selen, om det behövs. Den bör inte vara så kort att man med överdriven får kraft på fotstödet, eller så kan du inte böja benen, eftersom det är tröttande för dina ben och kan skada selen. Många piloter tycker att en Stirrup hjälper till att ta ut belastningen från benen och korsryggen, och ger en mer liggande (avslappnad) flygande position. Stirrup kan också vara mycket användbara för att hjälpa piloten att komma in i selen ordentligt – utan att behöva släppa handtagen eller sätta ihop dem i en hand.

När du justerar selen är det den perfekta tiden att göra en nödskärmskontroll och kontrollera funktionen i selen, så att du kan lära dig känslan av att kasta nödskärmen och den optimala vinkeln för detta.

Om du köper ett ny sele från oss på Skyadventures får du den här tjänsten inkluderad.

Är du osäker om något på din sele kontakta oss vi hjälper dig gärna: info@skyadventures.se