KARBINER OCH SÄKERHET I LUFTEN

Varför du borde byta ut dina karbiner oftare?
Skärmflygarens liv beror på dem, men de får alldeles för lite uppmärksamhet i luftsport: Karbin.


Även om karbinen är en tydligt och väl synlig del av flygutrustning som även skärmen eller selen, byts de oftast ut regelbundet och med glädje. Efter år av kontinuerlig användning av dina nödvändiga karbiner handlar är det mer viktigt att byta ut dem regelbundet men är knappast känt.
Av den anledningen pratade vi med Markus Gründhammer, som är en gammal skärmflygare om rätt hantering angående karbiner: Ta reda på mer om vilka enorma belastningar karbiner utsätts för när de flyger, vilka material karbinerna görs i och vilka som lås är lämplig för flygning och vad det betyder att vara uppmärksam på när du byter ut dina karbiner för skärmflygning.

Särskilda laster på karbinerna under flygning
Carabiner är carabiner – eller hur? Vi måste göra dig besviken, tyvärr är det inte så lätt. Förutom de olika tillämpningskraven som material, form, vikt och lås hos olika karabinhästar, påverkas en luftsportkarabin av ett speciellt problem: den så kallade ”konstant vibrationsspänning”.

Några exempel på karbiner

Medan belastningen på en bergsportkarbin är fördelad relativt konsekvent, påverkas en skärmflygning av vibrationer, svängning och konstant belastningsförändring under flygning. Detta orsakar en permanent ojämn belastningsfördelning på karbinen som försvagar materialet. En belastning på karbinen resulterar i att det sk. ”grindspelet” reduceras till noll och att den svagare grindsidan börjar bära vikten. När lasten avlastas återgår karbinen till sitt neutrala läge och återvinner ett visst grindspel. Denna permanenta förändring från belastning och avlastning kallas konstant vibrationsspänning. Vibrationsfrakturer, som är ett resultat av ständig vibrationsspänning, är den största faran som kan leda till att en karbin för skärmflyg fungerar.

Tillsammans med den naturliga åldringsprocessen för materialet och frekvensen såväl som användningsintensiteten (G-krafter), innebär användning av skärmflygkarbiner längre än den rekommenderade tidsperioden en icke bedömbar risk för varje pilot. Hittills finns det ingen certifiering som uppfyller de speciella kraven när det gäller skärmflygkarbiner. Vi frågade Markus Gründhammer alias Skyman. Luften har varit hans lekplats och arbetsplats i mer än 35 år – nästan dagligen. Han har aldrig haft några problem med sina flygsporter.

”Oberoende av rekommendationerna från varje tillverkare ersätter jag mina aluminiumkarbiner varje år utan undantag. Det här är något jag bara behöver investera i, mitt liv måste vara värt det. Speciellt Tandem- och Acro-piloter har en mycket mer frekvent användning avsina karbiner och därför är belastningen på karbinerna oerhört mycket högre jämfört med karbiner för solo piloter – särskilt när du flyger Acro, där extrem G-krafter påverkar karbinerna. Jag är övertygad om att särskilt varthelst pengar tjänas och där passagerare transporteras, bör det vara obligatoriskt att byta ut karbinerna ofta. ”