Köp guide skärmflyg selar
Det finns ett förvirrande urval av skärmflyg selar på marknaden. Hur jämför du marknaden när det finns så många olika stilar, så många funktioner och så många märken? Vi redogör för de grundläggande principerna för att välja rätt sele så att du kan utveckla en klar känsla av vad som passar dina flygfärdigheter och ambitioner.
Det är våra ambitioner ; )

Vi snackar om: olika klasser av selar, funktioner du behöver, matcha sele till pilot och hitta rätt passform, hur du justerar in din sele och sist snackar vi om underhåll.

Olika modeller av selar för skärmflyg
Skärmflygselar kan delas in i tre kategorier:

(A) Standard upprättstående selar där dina ben är fria
(B) Lutade selar (dina ben finns i en speedbag / cocoon)
(C) Special selar (Vändbara selar, UL selar, Paramotorselar, Akro osv)

Även om det inte finns något officiellt klassificeringssystem testas de flesta selar enligt EN 1651 (belastningstest) och LTF91 / 09 (skyddstest).

Standard sele


(A) Standard selar

Dessa är idealiska som ett första köp och passar många piloter som vill ha maximal säkerhet vid alla tillfällen. Det finns ingen anledning att köpa en podsele i början av din flygkarriär i tron att spara pengar. Det här är som att köpa en Sport Class-vinge ”att växa med”. Den ökade risken du skapar genom att göra det under inlärningsfasen är farligt och dumdristigt. Val av utrustning ska minska din risk, inte höja den.
Skaffa utrustningen som matchar där du för närvarande befinner dig i din utveckling, så att du kan bygga dina färdigheter på en solid grund. Förtroende är hörnstenen i all flygutveckling. Du kan alltid sälja din ”nybörjar” -sele igen till någon annan som delar din förståelse för att gå steg för steg.

Säkerhets fördelar
Upprättstående sele är bekvämare att använda för markhantering, eftersom sätet är utformat för att krama om din kropp utan hjälp av en fotplatta, vilket innebär att selen glider upp mindre på dig. I en podsele slår fotplattan mot baksidan av dina ben och det är lätt att snubbla. En upprättstående sele är klart bättre att kita med och det förbättrar din flygförmåga.
Det är mindre ”strul” efter start (den mest riskfyllda fasen av din flygning) att komma in i selen så man sitter bekvämt, eftersom du inte behöver gå in i någon pod.
Det är lättare att hitta spedpedalen, så att du har en acceleration tillgänglig för dig när du behöver den snabbt om du bedömt vindstyrkan fel, det inte är ovanligt för nybörjare.
Den upprättstående selen säger dig maximal säkerhet i extrema situationer.
Det är lättare att få ner benen för landning, vilket är en enorm fördel. Du utvecklar en bra vana att hålla benen ute direkt efter start och i god tid innan landning. Om du utvecklar rätt vanor i början av din flygkarriär, har du dem för alltid.

En modern pod sele


(B) Pod selar
Pod selar erbjuder en lutadande position och en förbättrad aerodynamik. De passar bäst för ambitiösa XC flygare eller piloter med minst ett års gedigen flygvana. Även om det är svårare på marken och mer instabilt i extrema situationer, är podselen bekväm och erbjuder mer prestanda under långa flygningar. De håller dig varmare och minskar motståndet medan du flyger, men du bär lite extra vikt och bulkigare ryggsäck vanligtvis, beroende på modeller.

Det lutande flygläget tar lite tid att vänja sig vid. Det lägre karbinläget innebär vanligtvis mer lyhörd hantering i flygningen (om du är nervös i hanterandet av skärmen känns det mindre stabilt). Vridning av selen när du flyger kräver ett koordinerat tryck på fotplattan och i sittsen, och kan ofta kännas lite besvärligt, i början, det en av orsakerna till att akropiloter föredrar det traditionella upprättstående selen med ett sittplatta. Piloter som är ovana med podsele känner sig mer instabil i turbulent luft med mer rörelse (yaw, pitch och roll) att kämpa med.
Prestationsfördelen är beroende av att selen korrekt justerad, det är viktigt att spendera tid på att justera vinkeln. När den är välbalanserad kan en vältrimmat podsele ge den där extra säkra känslan av att vara helt komfortabel.

Tidigare var podselar tunga och skrymmande, men moderna konstruktioner har optimerat vikten och bibehållit hållbarheten. När du väljer rätt sele bör du dock vara uppmärksam på tyget i själva poden, eftersom det är ett högt slitage där dina skor/kängor skrapar emot materialet extra mycket när man speedar och vid upprepade benförlängningar sträcker sig överdelen ofta, och behöver ibland justeras i luften får optimal komfort.
De lätta modellerna (3-5 kg) är designade för piloter som vill hålla vikten på sitt kit nere men inte vill äventyra andra viktiga aspekter (t.ex. skydd, komfort och/ eller hållbarhet).

UL-modeller (1,5-3 kg) komprometterar vissa aspekter för att uppnå minimaliserade för hike & fly eller expeditioner.

Tävlingsmodellerna har en stor aerodynamisk kon på baksidan av selen (mycket extra volym för en liten prestationsförbättring), plats för en andra reserv (obligatorisk för tävlingar på internationell nivå) och ”alla instrument och visselpipor”. De här selarna är stora och betydligt tyngre och är skrymmande i packningen. Om din flygning innebär regelbunden tävling på hög nivå är det rätt sele för dig. Om du är en ivrig äventyrare eller nybörjar XC-pilot kommer du inte att märka prestandaförändringen men du kommer att bära den stora tunga ryggsäcken överallt; ett lättare och mer kompakt system rekommenderas.

Special selar för skärmflyg
C) Special selar

Detta är en bred kategori av selar som innehåller selar designade för speciella aktiviteter, som Hike & Fly, Akro fly, Paramotor, speedflygning, Speedridning, Minigliders eller Tandemflygning. En snabbt växande sele är den Vändbara selen. Många väljer vändbara selar eftersom de erbjuder bra säkerhet, liten volym och är bekväma. Om du börjar med någon av kategorierna behöver du förmodligen en andra sele. Att försöka hitta en sele som gör allt kommer att innebära kompromisser.

Till exempel lätta selar för alpinister (mindre än 1,5 kg) för piloter som vill spara varje gram och är beredda att kompromissa med skydd, komfort och hållbarhet för att uppnå detta. Vissa av dessa selar är bara lämpliga för piloter som vill ha något minimalistiskt för korta flygningar, medan andra är förvånansvärt bekväma och kan flygas längre.

Selens funktioner
När designers skapar en sele försöker de matcha selens funktioner för den avsedda användningen. Varje design har en annan blandning av ryggskydd, spänne stil, nödskärmsficka, alternativ för flygdäck, förvaringsutrymme och komfort-faktorer som sittbrädan, remmar och materialval. Att förstå vilka funktioner du behöver på din sele kan hjälpa dig att begränsa din sökning.

Säkra ryggskydd
Skumskydd
Detta ingår vanligtvis i en modern sele med hjälp av en mousse-väska (skum), airbag eller en kombination.
Det klassiska skumrygg-skydden är det mest pålitliga och det mest fullständiga skyddet, eftersom det alltid finns där. Det är vår rekommendation för första gångs köpare av en sele, där är risken för start- och landningsolyckor kanske är högst.
Alla skumskydd är inte desamma, de varierar mycket mellan modeller och tillverkare. I vissa fall är skyddet bara den minimala kostnadseffektiva lösningen för godkännande av certifiering (en liten bit placerad där testen görs på selen), men det finns några som som går långt utöver minimispecifikationen, har djupare längre skum bakom ryggen och på sidorna – områden som inte testats i EN-testet.

Airbag
Airbag-konceptet ger bra slagskydd vid den första stöten, i den vanligaste vinkeln. De är effektiva på plana landningsytor (landningsfält och startsplatser) men är inte lika effektiva om slagytan är kuperad. Moderna airbagselar från Gin, Kortel, Sup’Air och Woody Valley har ett pre-inflationssystem som utvidgar selens volym före flygning så att du har lite skydd under den inledande startfasen. Airbags hjälper till att minska selens vikt, särskilt när de är integrerade i en vändbar design som har en konvertibel skärmflygsele-ryggsäck. Du måste vara extra försiktig så att du inte punkterar airbagen – lätt att göra när du är på steniga startplatser. Vändbara selar är mycket populära.

Skärmflygselens olika ikrokningssystem
De nya T-låsen är självlåsande spännen innebär att många piloter och tillverkare är medvetna om riskerna med ett mekaniskt fel. Fall av misslyckande är sällsynta, men det är något att vara medveten när du göra dina kontroller av utrustningen, och särskilt när du köper en begagnad sele. Det är en kritisk säkerhetsfunktion eftersom din vikt läggs på bröstbältet under starten och landning speciellt eller vid nödskärmskast, och det kan vara mycket oroande om bröstbältet öppnas. Fördelarna med snabbspännen är användarvänlighet och säkerhet (det är snabbt att ta bort selen i en nödsituation, tex. vattenlandning).

Det alternativa systemet är genomgående spännen, som har använts sedan de första skärmflyg-selarna uppfanns. De är väldigt tillförlitliga, men inte lika användarvänliga att använda, särskilt med handskar eller kalla fingrar. Med lite övning lär man sig det.
Vissa selar har inga spännen och kräver att piloten ska ”kliva in” till systemet (som att sätta på sig ett par badbyxor när man bär flippflopps). Detta kan vara extremt besvärligt. Du sparar några gram, men får etn negativ effekt: om du någonsin behöver ta dig ur din sele i en hast (vatten, träd, hög vind, landa under reserv) kan du inte komma ut. En kniv är ett måste i utrustningen.

Skärmflygselens nödskärmsplacering
Alla selar utom de som är utformade för skolning och bergstigningar har en plats att stuva din nödskärm: under sätet, på baksidan eller på bröstet.
Frontmonterad (på midjebältet) anses ofta vara det säkraste placeringen för ett snabbt användande, Du kan enkelt kontrollera dina låsanordningar (de är framför ditt ansikte), du ser handtaget, och du kan nå det med endera handen. Men om dina bärremmar blir tvinnade kan nödskärmen bli svårare att komma åt. Nödskärmens koppling (rescue risers) är ofta placerade runt piloten till axlarnas fästpunkter, vilket är den föredragna lösningen, men i vissa fall med frontmonterade nödskärmar (ofta med avtagbara nödskärmsfickor) ansluts reserven direkt till dina huvudkarabinen.

Fördelarna med detta är att du åker ner i ditt normala flygläge när du kastar nödskärmen. Förutsatt att piloten har inaktiverat huvudskärmen. Vid axlelmonterade nödskärmar kommer piloten till rätt läge för fallskärmslandning. Med en karbin monterad nödskärm bör det vara lika enkelt att komma in i en position för fallskärmslandning. Nackdelarna är att om du har ett karbin fel om du inte har installerat reserven på separata mjuklänkar sk. Softlinks.
Andra aspekter som man bör tänka på när man monterar en frontmonterad nödskärm är att det kan ha en tendens att göra det lite svårare att komma in och ut ur selen, såvida man inte använder en sele som har en frontreserven behållare integrerad i sin pod, nödskärmsbehållaren dinglar framför av er kan göra saker lite mer besvärliga på marken, särskilt om din reserv är skrymmande och tung.
En nödskärm som är installerad under sitsen minimerar strul under installationen. Man ska inte sitta på sin nödskärm på marken.Volymen på nödskärms behållaren är viktig, eftersom vissa selar inte är utformade för att rymma stora nödskärmar: vissa lätta selar accepterar inte gamla stora nödskärmar med stor volym tex. Pull Down Apexs nödisar. Detta är särskilt relevant för nödskärmsbehållare placerade på undersidan av selen, eftersom den kan komprimeras av din vikt under en hög-G-manöver, vilket gör ditt nödskärmskast svårare.
I några få fall förvaras nödskärmen på korsryggen, vilket kräver en längre rem från handtag till nödskärm eller eventuellt ett mer besvärligt handtagsläge.

I gamla dagar brukade nödskärmsremmarna ligga i kors med en fästanordning med krok och en slinga fäst med kardborre som gillade att fläta in sig i nödskärmsremmen eller få knutar på sig och lämna piloten dinglande i en udda vinkel. Det är att föredra ett modernt system som använder en dragkedja. Varje del av nödskärmssystemet som har stora områden med krok-och-slingfäste måste regelbundet dras isär och lätt säkras för att säkerställa ett problemfritt nödskärmskast. 

Skärmflygsele med Flightdeck (Cockpit)
Standard selar där du står upp enkelt (inte pod sele) inkluderar inte ett flightdeck (cockpit). Flyginstrument måste monteras med antingen selen med hållare, benfäste eller köpa till ett flightdeck. Podselar brukar inkludera ett integrerat flightdeck, även om utformningen och storleken varierar.
Om selen har ett flightdeck, hur är det egentligen, när du flyger? Det kan vara riktigt irriterande när du är i luften, där det blir svårt att se sina instrument.
Saker att tänka på är tex. är instrumentens vinkel rätt du har laddat på med alla saker du vanligtvis flyger med, störs du av bröstbandet när du flyger? Hur är synlighet på displayerna, når du det enkelt? Vissa flighdeck har en avtagbar topplist (flight panel) som är bra för instrumenthantering efter flygning.

Skärmflygselar med stort förvaringsutrymme
Den här är svår att jämföra utan att ha selen i handen, eftersom måtten och volymen på förpackningsutrymmena sällan mäts. De flesta selar har tillräcklig grundläggande förvaring och tar en vanlig skärmflygryggsäck, en Consertinabag och din lunch. Selar utformade med bivac-flygning i åtanke har gott om utrymme för extra redskap; de som är designade för hike-and-fly racing har minimalt med plats.
Ett mycket användbart förvaringsutrymme att leta efter är ballastutrymmet på undersidan av selen, vilket innebär att du kan placera en stor vattenbehållare eller andra mjuka föremål på en plats som inte stör ditt tyngdpunkt.
Sidofickor är speciellt användbara i en sele och de måste vara djupa med bred dragkedja för att göra det enkelt att hitta under flygningen. Fickor i din jacka kan vara svåra att nå; det är trevligt att ha en påse för dina handskar, solskydd, drycker, snacks och kamera. Mångas delar har plats för även dina handskar och annat.

Sittplatta eller inte
Det finns inget enkelt svar, för även om du kanske provar en sele som saknar en sittbräda och tycker att den inte svarar som du vill, kan ett annat märke ge ett helt annat resultat. Sittbräda ger dig vanligtvis en styvare yta under selen som gör att du kan känna rörelser på ett mer direkt sätt, vilket möjliggör en mer exakt styrning av viktfördelningen. Men om du inte flyger en mycket lyhörd skärm, är det osannolikt att det kommer att göra någon stor skillnad.
Om du tycker att din skärm beter sig oroligt eller om du uppgraderar till en mer högre presterande skärm, kan sittbrädan i selen lugna ner saker och ge en mjukare flygtur.
Om du inte är säker kan du få båda alternativen . Supair har flera modeller av sina podelar som gör att du kan ta bort sittplankan för att ändra från ’full kontroll’ till den lättare ’mjukare’ versionen.

Justering av skärmflygselen
Även om du har ställt in din sele noga och trimmat selen korrekt spå marken, är saker ofta annorlunda under flygningen – du använder kanske en tjock vinterjacka, du bestämmer dig för att flyga i gymnastikskor istället för kängor, eller att selens tyge sträcker sig över en säsong av oändligt varma  sommardagar. Vid dessa tillfällen är det användbart att ha remmar som kan du enkelt justera inflight. Poddens längd kan vara svårt att ändra när man flyger, men korsrygg och sidostöd, axelband och bröstband bör vara möjliga. Remmar på vissa ultralätta selar har en obehaglig vana att glida, vilket resulterar i att du aldrig blir helt bekväm. Det är upp till dig att balansera dina prioriteringar: en bekväm flygning eller en bekväm promenad?

Kvalitet
Kvaliteten på tyg och tillverkning påverkar direkt kostnaden, men inte på det sätt du kanske tänker. En sele med dyrare material och mer exakt konstruktion kan ge en mycket längre livslängd och högre andrahandsvärde, vilket innebär att din verkliga kostnad (per timme du flög) är lägre. Det är osannolikt att din kroppsstorlek kommer att förändras mycket över tiden, så det lönar sig att ha en sele som verkligen matchar din kropp, så att du kan njuta av den i flera år.
När viktminskning är prioriterad blir saker dyra snabbt eftersom specialmaterial måste användas. Här återigen kommer de billigare produktionsmetoderna verkligen att drabbas på lång sikt; förvänta dig inte livslängd från en prasslig sele av ripstop och snöre!
Byggkvalitet är svårt att definiera på en produktsida. Fel upptäcks ofta bara över tiden.
Under årens lopp har Skyadventures byggt upp erfarenhet med de olika varumärkena och säljer endast fabrikat med högt ställda kvalitetskrav. Eftersom vi har selar på lager kan du välja att dra nytta av besöka butiken och provsitta selar där du kan inspektera dem själva och bestämma vad som passar dig bäst med vår hjälp.

I vår E-store finner du många selar från världens största tillverkare.
Behöver du hjälp kontaktar du oss inför ditt val av sele så hjälper vi dig. Besöker du vår butik kan du provsitta olika selar och prova ut den som passar dig bäst.

Användbara länkar:
BHPA – Brittiska Häng och Skärmflygförbundet
PMA – Skärmflygtillverkarnas organisation
DHV – Tyska Häng och Skärmflygförbundet
CEN – Europeiska kommittén för standardisering
AFNOR – Franska institutet för standardisering
FFVL – Franska Häng och Skärmflygförbundet
SHV-FSVL – Schweiziska Häng och Skärmflygförbundet
Air Turquoise – CEN-testorgan

Standard sele

Airbag sele

Vändbar sele

Vändbar UL sele

Pod sele

Podsele Tävling

Matcha rätt sele till rätt pilot
Det är lätt att fångas in marknadsföringen, särskilt när det finns några fantastiska videor och produktbroschyrer. När allt kommer omkring ser Tokige …. så väldigt cool ut i sin värstingutrustning som glider över Matterhorn. Och alla är överens om att det är bäst. Men spelar det roll när du är ute på egen hand, under ett moln?

En avancerad skärm och sele
Den senaste tävlingsracingpodarna ser ibland omaka ut under en högprestanda skärm. Det finns ett missförhållande mellan målen här: selen siktar på ultimata prestanda, men skärmen siktar på maximal säkerhet med prestanda, så vad exakt söker piloten? Den här typen av blandning innebär att du kompromissar med din flygning eftersom din utrustning saknar synergi, du har förmodligen bättre med en lättare och mindre komplicerad sele. För de flesta piloter som vill jaga prestationer i den här klassen är det mycket effektivare att arbeta med sitt utvecklande av sina pilotfärdigheter – spendera pengarna på en SIV-kurs eller en guidad XC-resa. På samma sätt när du flyger en alltför avancerad skärm, har du valt att förlora på säkerheten för att få en poäng i glid, det verkar ganska motproduktivt att kasta bort den punkten i glid genom att använda en vändbar airbagsele.

En sele för ”vanliga” piloter
Viktigt är att anpassa din kroppstyp till hur selen är uppbyggd i längd i förhållande till rygg och bens. Varje tillverkare har sin egen uppfattning om vad en medelhög person är, och även om de håller med om höjden, håller de inte med om vikten, bulk och dimensioner.
Vissa tillverkare erbjuder selektiva mix-and-match-stilar (M body med L-speedbag-alternativ), andra erbjuder utrymme för justering av dimensioner för optimal komfort.

Sele för professionella piloter
Allt detta pekar på behovet av en professionell upphängning för selar, så att du kan prova de olika märkena och designen som passar din kropp. Det är meningslöst att få den senaste designen för att det är billigt eller populärt, när du inte kan få in dina långa ben i selen, eller om det alltid finns det obehaglig tryckpunkt halvvägs upp på ryggen. Detta är inget fel på selen, det är matchningen som är fel. Medium kan vara bättre än Large. Den lätta designen kan vara mer bekväm än standardvarianten osv

Montering av nödskärmen
En aspekt som piloter ofta förbiser är nödskärmen utrymme i selen. Om du har en stor uppblåst PDA sele är inte alla selar tillgängliga för dig. Det är den packade volymen som är viktig här, som är svårt att veta tills du försöker montera nödskärmen i ett smalt utrymme under selen. Att tvinga en skrymmande klump till nödskärm i en lätt sele är en felaktig matchning: meds större nödskärm passar det bättre med en mer standard sele eller byta till en modern nödskärm med mindre packvolym

Genom att byta din sele och nödskärm kan du ändra din flygvikt. Byt ut den gamla tunga ryggsäcken med en lätt Kolibri-ryggsäck och du kanske tycker att du har kanske placerat dig bättre i vikt-intervallet på din skärm. Perfekt att bära på, men inte perfekt om du planerar att behålla din skärm ett tag till. Genom att överväga hur din sele fungerar med hela din utrustning kan du välja något som förbättrar för dig.

Flygstilar är varierande. Vissa piloter har en noggrann strategi för hur de flyger, de gillar att allt ska bli precis så de planerat. Andra drar sina ihopbyltade skärmar ur en bagageutrymmet på bilen och hoppar ut från kullen medan de sorterar sin linor och remmar. En mer robust och mindre komplicerad sele passar denna pilot bättre.

Beroende på var du befinner dig i din progression och hur du nyligen uppgraderade din flygning, kanske du letar efter mer eller mindre stabilitet från selen. Piloter som är nya i sporten som har en ”lös agile känslig” sele kan ta ett steg tillbaka i sin flygning på grund av att de känner sig lite instabila hela tiden i flygningen. En sådan pilot mår bättre av pilot av en säker stabil sele.

Så när du letar efter en ny skärmflyg-sele, försök att definiera din situation först så att du kan fastställa dina unika behov innan du identifierar din matchande sele.